-
- بهبود بهره وری در شرکتهای نرمافزاری به دلیلی بهبود عملکرد سازمانی.
-
- بهبود ارزش بازار در شرکتهای نرمافزاری به دلیل بهبود عملکرد سازمانی.
-
- بهبود قابلیت سود دهی در شرکتهای نرمافزاری به دلیل بهبود عملکرد سازمانی.
-
- بررسی زیر مجموعه های هر یک از اجزای سرمایه فکری یعنی سرمایه انسانی ، ساختاری و سرمایه ارتباطی و مقدار تاثیر گذاری اجزای سرمایه های انسانی و ساختاری و ارتباطی بر روی آنها.
-
- بررسی مدلی که شامل ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد سازمانی در شرکتها نرمافزاری (در این پژوهش مدل بونتیس).
- بررسی مقدار تاثیر گذاری هر یک از عناصر سرمایه فکری بر روی عملکرد سازمانی شرکتهای نرمافزاری.
فرضیات تحقیق
همان طور که گفته شد ارزش بر طبق نظر ادوینسون و مالون از سه قسمت به صورت زیر تشکیل شده است .
شکل ۱‑۲- اجزای سرمایه فکری از دیدگاه ادوینسون
و همین طور بر طبق مدل(بونتیس، ۱۹۹۹) بین سرمایه های فکری و عملکرد سازمانی فرضیات زیر را در نظر میگیریم :
شکل ۱‑۳- سرمایه فکری و اجزای آن، مدل استفاده شده در این پژوهش – بونتیس (۲۰۰۸)
طبق مدل تحقیقاتی این پرپوزال یک ارتباط مستقیم مثبتی بین سرمایه فکری وعملکرد سازمانی وجود دارد. که سرمایه فکری به سه جزء سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی تقسیم می شود.فرضیه های این پرپوزال به ۲ بخش فرضیه اصلی و فرعی تقسیم بندی می شود پس اولین فرض به صورت زیر است :
سفرضیه اصلی
فرضیه اول : بین سرمایه فکری و عملکرد سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.
همچنین فرضیه های فرعی این تحقیق به صورت زیر میباشند.
فرضیه دوم: بین آموزش و یادگیری با سرمایه انسانی رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیه سوم: بین تجربه و تخصص با سرمایه انسانی رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیه چهارم: بین خلاقیت و نوآوری با سرمایه انسانی رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیه پنجم: بین سیستمها و برنامه ها با سرمایه ساختاری رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیه ششم: بین تحقیق و توسعه با سرمایه ساختار رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیه هفتم: بین حقوق صاحبان سرمایه و سرمایه ساختاری رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیه هشتم: بین اتحادها، مجوزها، قراردادها با سرمایه ارتباطی رابطه وجود دارد.
فرضیه نهم: بین ارتباط با شرکا، تامین کنندگان، مشتریان با سرمایه ارتباطی رابطه وجود دارد.
فرضیه دهم: بین دانش در مورد شرکا، تامینکنندگان، مشتریان با سرمایه ارتباطی رابطه وجود دارد.
فرضیه یازدهم: بین ارزش بازار و عملکرد سازمانی رابطه وجود دارد.
فرضیه دوازدهم: بین بهره وری و عملکرد سازمانی رابطه وجود دارد.
فرضیه سیزدهم: بین قابلیت سودهی و عملکرد سازمانی رابطه وجود دارد.
همچنین سرمایه انسانی و ساختاری و ارتباطی دارای اجزایی هستند که این اجزا با ضرایبی تعیین کننده هریک از این سرمایهها میباشند.
رابطه بین این اجزا در زیر آمده است:
- سرمایه فکری به صورت معنی داری با سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی ، رابطه دارد.
پس داریم :
سرمایه فکری = X0 + X1(سرمایه فکری) + X2(سرمایه ساختاری) + X3(سرمایه رابطه ای)
که در آن انتظار می رود X1,X2,X3 >0
بر طبق مدل ارائه شده سرمایه انسانی به ۴ زیر قسمت تقسیم بندی شده است زامبون (۲۰۰۲) سرمایه انسانی را حاصل دانش جمع آوری شده و نوآوری و خلاقیت افراد در سازمان ارزیابی میکند. پس بنابرین رابطه زیر در نظر گرفته می شود:
- سرمایه انسانی رابطه مستقیم با خلاقیت و نوآوری ، آموزش و پرورش و تجربه و تخصص دارد.پس داریم :
(تجربه و تخصص)X3 +)آموزش و پرورش)X2 +(خلاقیت ونوآوری)X1 +X0 = سرمایه انسانی
که در آن X0,X1,X2,X3 >0
سرمایه های ساختاری شامل انباری از دانش غیر انسانی است در یک سازمان که در سیستمها و پایگاه داده ها و برنامه ها ذخیره شدهاست(ادوینسون و مالکوم ، ۱۹۹۷)
در حقیقت ، عناصر سرمایه ساختاری میتوانند به طور قانونی از پتنتها و علامتهای تجاری که در نتیجه سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه است حمایت شوند.
- سرمایه ساختاری در رابطه مستقیمی است با سیستمها و برنامه ها ، تحقیق و توسعه و در ارتباط عکس است با حقوق فکری صاحبان.
(حقوق مالکیت معنوی)X3 –(تحقیق و توسعه)X2+ (برنامه ها و سیستمها)X1+X0=سرمایه ساختاری
سرمایه ارتباطی در ارتباط است با قسمت های خارجی مثل مشتریان ،تامین کنندگان ، شرکا و دیگر سهامداران خارجی.
- سرمایه ارتباطی ،ارتباط مستقیمی با ارتباطات و دانش در مورد شرکای و تامین کنندگان و مشتریان به انضمام اتحاد ها ، جواز ها و قرار داد ها.
(اتحادها،جوازها،قراردها) X3 + )دانش در مورد شرکا،تامین کنندگان و مشتریان) X2 + (ارتباط با شرکا و تامین کنندگان و مشتریان )X1 +X0 = سرمایه ساختاری
قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی تحقیق
حوزه نگرش تحقیق تشریح دارایی های نامشهود و سرمایه های فکری و انواع طبقه بندی و روش های اندازه گیری سرمایه فکری و عملکرد سازمانی است. در این تحقیق قلمرو موضوعی برابر با بررسی تاثیر اجزای سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی شرکت های نرمافزاری میباشد و همچنین این تحقیق میان رشتهای میباشد و چون در اندازه گیری داراییهای نا مشهود است میتواند در ارتباط با مدیریت مالی باشد از طرفی دیگر اندازهگیری سرمایه هایفکری خود مقوله ای در مدیریت دانش است که میتواند در حوزه مدیریت تکنولوژی نیز محسوب شود و چون دامنه این تحقیق در حوزه شرکتهای نرمافزاری است میتواند در حوزه مدیریت IT نیز قرار بگیرد.
قلمرو زمانی
همان طور که در قبل نیز گفته شد این تحقیق در صنایع نرم افزار تهران صورت میگیرد.
چون این تحقیق از طریق پرسش نامه میباشد ، زمانی که پرسش نامه در شرکتها توزیع می شود بهمن سال ۹۱ خواهد بود.
قلمرو مکانی
این تحقیق در سطح شرکتهای نرمافزاری در صنایع نرم افزار تهران انجام خواهد شد.
روش تحقیق
این تحقیق چون در زمان حاضر انجام می شود و به بررسی مشکل عملکرد سازمانی می پردازد و همینطور اندازهگیری سرمایه های فکری میپردازد توصیفی است و چون از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده میشود پیمایشی میباشد. با توجه به پرسشنامه استانداردی که وجود دارد فرضیات تحقیق بررسی میشوند. در این تحقیق در فرضیه سرمایه فکر متغیر مستقل و عملکرد سازمانی متغیر وابسته میباشد. در پرسشنامه از طیف لیکرت ۵ نقطهای استفاده شده است. نتایج آماری پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری به دست میآیند. در این تحقیق برای تحلیل داده ها از نرمافزارهای آماری LISREL8.8 و ۱۸ IBM SPSS به دلیل تعداد زیاد نمونه ها استفاده می شود.