استراتژیهای CSR میتواند از طریق کاهش ریسک خاص واحدتجاری جریان وجوه نقد را بهبود بخشد. به عنوان مثال سیاستهای جلوگیری از آلودگی ریسک جریمه یا هزینه های پاکسازی را کاهش میدهد و ارتباط خوب با کارمندان میتواند ریسک اخراج نیروی کار را کاهش دهد.گودفری و همکاران[۹](۲۰۰۹) بحثهای مربوط به کاهش ریسک خاص واحدتجاری توسط CSR را گسترش دادند از طریق ارائه شواهدی مبنی بر اینکه ارتباطات خوب با سهامداران منجر به ایجاد سرقفلی میشود و در نتیجه نوسان جریان وجه نقد در هنگام وقوع رویداد منفی کاهش مییابد.چویی و وانگ(۲۰۰۹) استدلال کردند که ارتباط مثبت سهامداران نه تنها در کسب مزایای رقابتی به شرکت کمک میکند بلکه در بلندمدت منجر به سود نیز میشود. از دیدگاه ابزاری مشارکت در استراتژی CSRشکلی از سرمایهگذاری است که مستلزم هزینه های اولیه برای دستیابی به مزایای مالی آتی است(برانکو و رودریگز[۱۰]،۲۰۰۶). بر این اساس تاثیر آن بر جریان وجوه نقد آتی در بلند مدت مثبت بوده اما جریان وجوه نقد در کوتاه مدت به طور معکوس تحت تاثیر قرار میگیرد. از این رو هدف از این تحقیق بررسی ارتباط مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش شرکت بر اساس تاثیرات بر جریان وجه نقد، ریسک و رشد، میباشد. و به دنبال این مهم هستیم که آیا متغیرهای جریان وجه نقد، ریسک و رشد بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش شرکت تاثیرگذار میباشد.
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش
در حال حاضر در کشور ما مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی در بین مدیران ارشد سازمان های ایرانی بسیار ناآشنا و غریب است و سازمان های ایرانی اغلب به علت مالکیت دولتی و فقدان احساس نیاز به ایجاد ذهنیت مثبت در بین مشتریان خود، در جهت به کارگیری اصول مسئولیت پذیری اجتماعی تمایل چندانی نشان نمی دهند. و در مقابل تعیین ارزش شرکت ، نقش کلیدی دارد. به همین علت انجام این تحقیق به دلیل روند خصوصی شدن اکثر شرکتها اهمیت خاصی دارد و میتوان با انجام این تحقیق، ارتباط مسئولیت اجتماعی شرکت با ارزش شرکت را مشخص کرد تا افراد بهتر تصمیم گیری کنند و توجه مدیران را نسبت به این امر مهم جلب کنند تا مسئولیتی را که نسبت به اجتماع وجود دارد را به نحو احسن انجام دهند. با این حال در این تحقیق به دنبال تاثیرگذاری متغیرهای جریان نقد عملیاتی ، ریسک و رشد بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت با ارزش شرکت میباشیم.
۱-۴- هدف پژوهش
هر پژوهش برای دستیابی به اهداف خاص صورت میگیرد، این اهداف خود را در قالب مسئله پژوهش نمودار میسازد و از طریق آن آشکار میشود اهداف پژوهش میتواند به صورت کلی یا فرعی مطرح شود (خاکی، ۱۳۸۶).
هدف اصلی از ایجاد شرکت سهامی ، افزایش ثروت سهامداران آن شرکت است که مدیریت شرکت وظیفه نهایی به چنین هدفی را دنبال میکند . بنابرین با توجه به مسئولیت اجتماعی شرکتها که نشانگر این است که شرکتها علاوه بر ایجاد درآمد و افزایش ثروت به دنبال مفید بودن در برابر افراد جامعه میباشد و هرچقدر شرکتها بتوانند این مسئولیتی که بر عهده دارند بهتر انجام وظیفه کنند میتوانند ایجاد اطمینان خاطری برای سرمایهگذاران و دیگر افرادی که میل به سرمایهگذاری در چنین شرکتها را دارند به وجود آورند و با این کار بتوانند ارزش شرکت را افزایش دهند.و بر همین اساس هدف کلی از این تحقیق بررسی ارتباط مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارزش شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و همچنین تاثیر متغیرهای جریان نقد عملیاتی، ریسک و رشد بر این رابطه است با توجه به هدف کلی اهداف جزئی زیر قابل تعیین میباشد:
هدف اول: تعیین ارتباط بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارزش شرکت .
هدف دوم: تعیین تاثیرگذاری جریاننقد بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارزش شرکت .
هدف سوم: تعیین تاثیرگذاری ریسک سیستماتیک بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارزش شرکت
هدف چهارم: تعیین تاثیرگذاری رشد شرکت بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارزش شرکت .
۱-۵- سؤالهای پژوهش
نظر به اینکه هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی ارتباط مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش شرکت بر اساس تاثیرات بر جریان وجه نقد، ریسک و رشد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است، برای رسیدن به این هدف، سؤالهای اصلی زیر طراحی شده است:
سوال اول: آیا بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارزش شرکت رابطه مثبت معناداری وجود دارد؟.
سوال دوم: آیا جریاننقد بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارزش شرکت تاثیر معناداری دارد؟.
سوال سوم: آیا ریسک سیستماتیک بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارزش شرکت تاثیر معناداری دارد؟.
سوال چهارم: آیا رشد شرکت بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارزش شرکت تاثیر معناداری دارد؟.