۲یانگ لی۲۰۰۹شناسایی و بررسی عوامل رقابتی در چندین صنعتصنایعی که دارای نوآوری و خلاقیت بیشتری در زمینه تکنولوژی هستند، سطح رقابت پذیری شرکت های فعال در آن صنعت به گونه ای معنادار بیشتر است.۳داقدویرن و همکاران۲۰۱۰محاسبه سطح رقابت پذیری بخشی در یک واحد تولیدی در ترکیه با بهره گرفتن از فن فرایند تحلیل شبکه ای و منطق فازیمحاسبه مهمترین عوامل رقابتی صنعت مورد نظر و بررسی قدرت رقابتی واحد مذبور در این صنعت و ارائه پیشنهاداتی جهت بهبود رقابت پذیری این واحد تولیدی.۴پاول۲۰۱۰بررسی تاثیر رقابت بازار محصول بر کیفیت سودرقابت تاثیر منفی بر کیفیت سود دارد.۵کارونا و تیان۲۰۱۱بررسی ارتباط بین رقابت بازار و مدیریت سود از طریق اقلام تعهدیارتباط مثبتی میان رقابت بازار و مدیریت سود اندازه گیری شده وجود دارد. همچنین بیان کردند که عوامل مختلف صنعت تأثیر بسیار با اهمیتی بر تفاوت های موجود در مدیریت سود شرکت ها ایفا میکنند.
خلاصه تحقیقات داخلی انجام شده در مورد رقابت پذیری
ردیف
نویسنده
سال
موضوع
نتیجه
۱
مهرگان و همکاران
۱۳۸۷
طراحی مدلی برای بررسی رقابت پذیری در سطح بنگاه با بهره گرفتن از مدل سازی ساختار یافته در صنایع پتروشیمی
با توجه به نتایج کسب شده، مشخص شد که توان رقابتی شرکت صنایع پتروشیمی ایران بیش از هر چیز وابسته به منابع میباشد. به عبارت دیگر رویکرد این شرکت رویکرد مبتنی بر منابع ورودی بنگاه است
۲
صحت و همکاران
۱۳۸۸
فرایند تحلیل شبکه ای در تحلیل نقاط قوت و ضعف در شرکت های سهامی بیمه ایران و بررسی فرصت ها و تهدیدهای موجود در این صنعت
با مقایسه دو رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی و فرایند تحلیل شبکه ای، به این نتیجه رسیدند که رویکرد دوم به دلیل وابستگی بین عوامل موجود در ماتریس SWOT ، جواب دقیق تری را تولید میکند.
۳
آقا زاده و همکاران
۱۳۸۹
بررسی کلی رقابت پذیری در سطوح ملی و صنعت، ضمن بررسی رویکردهای محتوایی و فرآیندی.
شناسایی جنبه سوم از رقابت پذیری و دسته بندی مؤلفه های رقابت پذیری بنگاه به دو نوع مؤلفه های تشکیل دهنده و مؤلفه های تاثیر گذار.
بخش دوم: نوسان پذیری سود و تئوری های مرتبط با آن
۲-۲-۱- سود حسابداری
سود حسابداری از جمله برترین شاخص های اندازه گیری فعالیت های یک واحد اقتصادی است. اهمیت سود حسابداری، مقوله ای است که بر اثر گسترش فنون کمی مدیریت و ضرورت توجه به نیاز استفاده کنندگان صورت های مالی، شکل گرفته و با گذر از دیدگاه محدود اندازه گیری نتیجه فعالیت های گذشته، حسابداری را برای یاری رسانیدن به تصمیم گیرندگان تواناتر ساخته است. برای مثال سود حسابداری به عنوان یک معیار ارزیابی عملکرد در تعیین ارزش شرکت، پیشبینی سود آتی شرکت، تفسیر سایر معیارها و اطلاعات مالی، ارزیابی عملکرد مدیران، قراردادهای اعتبار دهی و نیز ارزیابی شرکت هایی که خواستار ورود به بازار سرمایه هستند، توسط سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان مورد استفاده قرار میگیرد (دیچو، ۱۹۹۴).
۲-۲-۲- نوسان پذیری سود
نوسان پذیری سود یکی از متغیرهای سری زمانی کیفیت سود است. نوسان بیشتر با ریسک بالاتر همراه است و معلول عوامل متعددی است. هر چند عوامل مختلفی ممکن است بر نوسانات سود تاثیر گذار باشند؛ اما دو دلیل اصلی نوسانات سود که مبتنی بر پژوهش های انجام شده میباشد؛ عبارتند از : عوامل اقتصادی و نحوه عمل حسابداری (دیچو و تانگ، ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹؛ دانلسون و همکاران، ۲۰۱۱).
-
-
-
- عوامل اقتصادی ( محیط عملیاتی)
-
-
۲-۲-۲-۱-۱- ارتباط شرکت با محیط اقتصادی (عملیاتی)
شرکت ها در یک “محیط اقتصادی” فعالیت می نمایند. اصطلاح محیط اقتصادی (عملیاتی ) دربردارنده ی کلیه افراد، مؤسسات و دیگر نیروهایی است که خارج از کنترل واحد تجاری هستند اما ممکن است عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهند. به قول یک نویسنده، ” جهان را تصور کنید، از آن زیر مجموعه ای که نماینده سازمان است را کم نمایید، آنچه که باقی می ماند نشان دهنده محیط است” بنابرین اقتصاد، سیاست و تکنولوژی و دیگر نیروهایی که بیرون از یک واحد تجاری عمل می نمایند، قسمتی از آن محیط هستند. به همین صورت افراد و گروههای مصرف کننده، دولت، رقبا، دادگاه ها، رسانه ها و دیگر مؤسساتی که خارج از بنگاه در حال فعالیت هستند، تشکیل دهنده محیط آن هستند.
نکته مهم این است که افراد، مؤسسه ها و نیروها با وجود اینکه خارج از مرزهای یک واحد تجاری قرار دارند، عملکرد آن واحد را تحت تأثیر قرار میدهند. برای مثال، تغییر در سیاست های اقتصادی دولت، توسعه سریع تکنولوژی، عدم اطمینان سیاسی، تغییر در سبک و ذائقه مشتریان و افزایش رقابت در بازار، همگی عملکرد واحد تجاری را به صورت با اهمیتی تحت تأثیر قرار میدهند. افزایش مالیات به وسیله دولت میتواند منجر به افزایش قیمت ها گردد. توسعه تکنولوژی ممکن است منجر به منسوخ شدن تولیدات موجود شود. عدم اطمینان سیاسی ممکن است در سرمایه گذاران ایجاد وحشت نماید. تغییر در سبک و ذائقه مشتریان ممکن است تقاضای بازار را از محصول های موجود به محصول های جدید سوق دهد. افزایش رقابت در بازار ممکن است حاشیه سود شرکتها را کاهش دهد. این ارتباط تنگاتنگ شرکت با محیط عملیاتی به نحوی بر سودآوری شرکت تأثیر میگذارد و موجب می شود تا تغییرها در محیط عملیاتی منجر به نوسان هایی در سود گردد.
۲-۲-۳- پیشینه تحقیق
مطالعات انجام شده در خارج از کشور در مورد نوسان پذیری سود
مطالعات انجام گرفته در مورد نوسان پذیری سود و جریان های نقدی در خارج از کشور از تنوع زیادی برخوردار است. بدریناچ، گای و کیل (۱۹۸۹) یکی از انگیزه های هموار سازی سود را نوسان پذیری سود دانستند. آنان بیان کردند که سرمایه گذاران نهادی به طور عادی از شرکت های دارای نوسان سود زیاد و یا ریسکی، دوری کرده و بیشتر تمایل به سرمایه گذاری در شرکت های دارای روند هموار سود دارند. از آنجایی که اجتناب سرمایه گذاران نهادی از سرمایه گذاری در سهام شرکت های با روند پرنوسان سود که میتواند منجر به کاهش نقدینگی و افزایش هزینه سرمایه گردد، نوسان پذیری سود یکی از دلایل هموارسازی سود است.
بریکر و همکارانش (۱۹۹۵) در تحقیقی با عنوان ارزیابی تحلیل گر مالی از کیفیت سود شرکت، شواهدی ارائه کردند در این مورد که یکی از چندین معیار کیفیت سود شرکت برای تحلیل گران، توانایی مدیریت شرکت در مدیریت سود است. آن ها اظهار داشتند که تمایل تحلیل گر مالی به تجزیه و تحلیل شرکت با نوسان پذیری و هموار سازی سود به ترتیب رابطه منفی و مثبت دارد.