بند دوم) اعضای سایر چریک ها و اعضای سایر دسته های داوطلب به انضمام نهضت های مقاومت متشکل متعلق به یک دولت متخاصم که در خارج یا در داخل خاک خود مشغول عمل باشند. ولو آنکه خاک مذبور اشغال شده باشد مشروط به اینکه چریک ها یا دسته های داوطلب به انضمام نهضت های مقاومت متشکل مذبور جامع شرایط زیر باشد:
الف) در رأس آنان شخصی باشد که مسئول اتباع خود باشد.
ب) دارای علامت مشخصه ثابتی باشد که از دور قابل تشخیص باشد
ج) علناً حمل اسلحه نماید.
د) در عملیات خود بر طبق قواعد و رسوم جنگ رفتار کند.
۳) اعضای نیروهای مسلح منظم که خود را وابسته به دولت یا مقامی اعلام کرده باشند که توسط دولت دستگیر کننده شناخته نشده باشد. ↑
-
. ماده ۴٫ کنوانسیون سوم ژنواشخاص ذیل متعلق به یکی از طبقات مشروحه ذیل که به دست دشمن افتد اسیر جنگی بدان گونه که مفهوم این قرارداد است شمرده میشوند:بند چهارم: کسانی که همراه نیروهای مسلح هستند بی آنکه مستقیماً جزو آن نیروها باشند از قبیل اعضای غیرنظامی کارکنان هواپیماهای جنگی – خبرنگاران جنگی، تهیه کنندگان اجناس اعضا واحدهای کار یا خدمت که عهده دار آسایش نیروهای مسلحند مشروط بر اینکه از طرف نیروهای مسلح که همراهی میکنند مجاز باشند برای این منظور نیروهای مسلح مذبور مکلفند کارت هویتی مطابق نمونه پیوست ه این قبیل اشخاص تسلیم نمایند.
بند ۵: کارکنان نیروهای بحریه بازرگانی من جمله فرماندهان و ناخداها و شاگردان و کارکنان هواپیمایی کشوری دولت های متخاصم که به موجب سایر مقررات حقوق ب از معامله مساعدتری برخوردار نیستند. … ↑
-
. ماده ۳۶ کنوانسیون اول ژنو:ناوهای هوایی بهداری یعنی هواپیماهایی که منحصراًً برای تخلیه بیماران و زخمداران و همچنین برای حمل و نقل کارکنان و لوازم بهداری استعمال میشوند مورد حمله قرار نخواهد گرفت بلکه در حین پروازهایی که در ارتفاعات و ساعات و مسیرهای مصرح و معین بین کلمه متخاصمین ذیربط می نمایند توسط متخاصمین محترم شمرده خواهند شد.علامت مشخصه مذکور در ماده ۳۸ روی سطوح فوقانی و تحتانی و طرفین آن ها در کنار رنگهای پرچم ملی به طور وضوح نقش خواهد شد. به علاوه باید هر گونه علائم با وسایل تشخیص دیگری را که به موجب موافقت نامه بین متخاصمین خواه در بدو جنگ و خواه در حین مخاصمات معین گردد داشته باشند پرواز بر فراز خاک دشمن یا خاکی که دشمن اشغال کرده ممنوع است مگر اینکه قرار دیگری در این باب داده شده باشد.
ناوهای هوایی بهداری باید هر اخطاری که برای فرود آمدن آن ها داده می شود اطاعت نمایند ناوهای هوایی که بدین طریق بر زمین نشینند میتوانند پس از بازرسی که احیاناً در آن ها بعمل آید با سرنشین خود مجدداً پرواز کند.
در صورتی که هواپیما بی خبر بر روی خاک دشمن یا در اراضی اشغالی دشمن فرود آید زخمداران و بیماران و کارکنان هواپیما اسیر جنگی خواهند شد با کارکنان بهداری آن بر طبق ماده ۲۴ و مواد مابعد آن رفتار خواهد گردید.
ماده ۳۷: ناوهای هوایی بهداری متعلق به دولت های متخاصم میتوانند با قید شروط بند دم از فراز خاک کشورهای بی طرف پرواز کنند و در صورت لزوم برای توقف آنی در خاک یا آبهای آن ها فرود آیند.
برای این منظور باید قبلاً عبور خود را از خاک آن کشورها به کشورهای مذبور اطلاع دهند و به هر گونه اخطار مبنی بر فرود آمدن بر روی خاک یا آب اطاعت کنند. در طول پرواز خود فقط در صورتی از حمله مسون خواهند بود که در ارتفاعات و ساعات و طبق مسیری که قبلاً بین دولت متخاصم با دولت های بی طرف ذیربط قرار نشده باشد پرواز نمایند همواره دولت های بی طرف میتوانند شرایط یا تصمیمات برای پرواز یا فرود آمدن ناوهای هوایی بهداری در خاک خود معین نمایند شرایط یا تقییقات احتمالی مذبور نسبت به کلیه دولت های متخاصم علی السویه اجرا خواهد شد.
زخمداران و بیماران که با موافقت زمامداران محلی به وسیله هواپیماهای بهداری در خاک بی طرف پیاده شوند باید توسط آن کشور بی طرف در مواردی که حقوق بین الملل مقرر میدارد نگه داشته شوند تا نتوانند مجدداً در عملیات جنگی شرکت نمایند مگر آنکه در این خصوص قرار دیگری بین دولت بی طرف با دولت های متخاصم داده شده باشد. هزینه بیمارستان و نگاهداری این اشخاص به عهده دولت متبع آنان خواهد بود. ↑
-
. ماده ۱۸ کنوانسیون ژنو ۱۹۲۹٫هواپیماهایی که به عنوان وسایل حمل و نقل بهداری استفاده میشوند باید در طی دوره ای که آن ها منحصراًً به تخلیه بیماران و مجروحان و حمل و نقل کارکنان بهداری و تجهیزات آن ها اشتغال دارند از حمایت های کنوانسیون بهره مند شوند. این هواپیماها باید به رنگ سفید باشند و علامت مشخص مذکور در ماده ۱۹ در سطوح فوقانی و تحتانی و طرفین آن ها در کنار پرچم ملی به وضوح نقش شود در صورت فقدان مجوز خاص و صریح، پرواز بر فراز خطوط جنگی و مناطق واقع در جلوی درمانگاه کمک های اولیه و ایستگاه تخلیه بیماران به طور کلی بر فراز قلمرو دشمن یا سرزمین اشغالی ممنوع است. هواپیماهای بهداری باید از هر گونه درخواست فرودتبعیت کنند.در صورت فرود اینچنینی با فرود اضطراری در قلمرو دشمن با قلمرو اشغالی مجروحان و بیماران و همچنین کارکنان بهداری و وسایل آن ها از جمله هواپیما از مزایای کنوانسیون حاضر بهرمند میشوند.
خلبان، مکانیک ها، متصدیان تلگراف بی سیم باید به کشور متبوعشان بازگردانده شوند. مشروط بر آنکه آن ها تا پایان مخاصمات صرفاً در خدمت بهداری به کار گرفته شوند. ↑
-
. ماده ۴۰ کنوانسیون دوم ژنوناوهای هوایی دولت های متخاصم میتوانند با قید شروط بند دوم از فراز خاک کشورهای بی طرف عبور کنند و در صورت لزوم برای توقف آنی در خاک یا آبهای آن ها فرود آیند. برای این منظور باید قبلاً عبور خود را از خاک آن کشورها به کشورهای مذبور اطلاع دهند و به هر گونه اخطار مبنی بر فرود آمدن روی خاک یا آب اطاعت کنند. در طول پرواز خود فقط در صورتی از حمله مصون خواهند بود که در ارتفاعات و ساعات و طبق مسیری که قبلاً بین دول متخاصم با اول بی طرف ذیربط قرار شده باشد پرواز نمایند.معهذا دول بی طرف میتوانند شرایط یا تضییقاتی برای پرواز یا فرود آمدن هواپیماهای بهداری در خاک خود معین نمایند. شرایط یا تضییعقات احتمالی مذبور نسبت به کلیه دول متخاصم علی السویه اجرا خواهند شد.
زخمداران، بیماران و غریقانی که با موافقت زمامداران محلی به وسیله ناوهوایی در خاک بی طرف پیاده شوند باید توسط آن کشور بی طرف در مواردی که حقوق بین الملل مقرر میدارد نگاهداشته شدند تا نتوانند مجدداً در عملیات جنگی شرکت کنند. مگر آنکه در این خصوص قرار دیگری بین دولت بی طرف مذبور با دول متخاصم داده شده باشد. هزینه بیمارستان و نگاهداری این اشخاص به عهده دولت متبوع آنان خواهد بود. ↑
-
ماده ۴۲: سرنشینان هواپیما۱) هیچ یک از اشخاصی را که در حال اضطرار با چتر نجات از یک هواپیما …ماده ۴۹٫ تعریف حمله و دامنه اجرا
…. بند سوم: مقررات این بخش شامل هر جنگ زمینی، هوایی و یا دریایی گردد که میتواند بر سکنه و افراد و اموال غیرنظامی لطمه بزند. این مقررات همچنین شامل کلیه حمله هایی می شود که از طریق دریا یا هوا علیه اهداف زمینی صورت میگیرد. اما به طریق دیگر تاثیری در قواعد حقوق ب قابل اجرا در مخاصمات مسلحانه در دیا یا هوا ندارند.