در سال ۲۰۰۴ از تعداد کل ۳۲۵ حمله، ۹ حمله در مالزی و ۸ حمله در سنگاپور و ۹۳ حمله در آب های اندونزی بوقوع پیوسته است. (Ioannis, On Line Asia Times 2005 1&2)
۲-۷-۱-۳ تنگه سنگاپور :
توصیه می شود که کشتی ها در حالت آماده باش با حداکثر اقدامات احتیاتی ضد دزدی دریایی تردد نمایند . دزدان دریایی مخصوص شب ها زمانی که کشتی هادر لنگرگاه هستند و یا در حال عبور از تنگه میباشند به آن ها حمله میکنند . ICCIMB ,2013,21))
دولت سنگاپور نیز اعلام کرد که مرکز اطلاعات ۲۴ ساعته را راه اندازی میکند.(Ioannis,2005,2)
همان گونه که اشاره شد دولت سنگاپور برای جلوگیری از دخالت نیروهای بیگانه اقدام به حراست آبهای تحت حاکمیت و در معرض خطر دزدی دریایی نموده است.
۲-۸ مقابله با دزدی دریایی در آفریقا منطقه خلیج عدن و دریای سرخ و آبراهه تردد بینالمللی توصیه شده
از میان کشورهای منطقه دریای سرخ و خلیج عدن، یمنی ها برای مقابله با پدیده دزدی دریایی بسیار فعال بوده و تلاش داشته از این پدیده به عنوان فرصت طلایی برای افزایش نقش منطقه ای خود بهره برداری کنند. از لحاظ دیپلماتیک و برخورد سیاسی با پدیده با قاهره هماهنگ و همگرا و از سوی دیگر خواهان تشکیل یک ائتلاف منطقه ای و فرا منطقه ای متشکل از یگان های نظامی ۲۱ کشور جهان برای مقابله با دزدی دریایی هستند. یمن از تهدیدات و تبعات پدیده دزدی دریایی بسیار بیمناک است و یک یگان دریایی با ظرفیت ۱۰ هزار نظامی جهت مقابله با آن تأسيس کردهاست. علاوه بر این اقدام، دولت یمن تصمیم گرفت تا یک مرکز مبارزه با دزدی دریایی با حضور ۲۱ کشور پیرامونی منطقه از جمله شش کشورعربی تأسيس نماید. (حسینی،۱۳۸۸،۱۴۹)
حملات در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ تا حد زیادی کاهش یافته است . این کاهش حملات در نتیجه مداخله نظامی بر علیه کشتی ها و قایق های تند روی مشکوک و عملیات زمینی ضد دزدی دریایی به عنوان اقدامات پیشگیرانه (بر اساس آخرین توصیه ها[۳۲]BMP) و افزایش نیرو های مسلح روی عرشه کشتی میباشد .(Lbid,22)
مرکز دزدی دریایی دفتر دریانوردی بینالمللی[۳۳] موقعیت را زیر نظر گرفته است و به کشتی ها هشدار لازم برای حالت آماده باش ، و دریافت آخرین توصیه ها و اخبار BMP رامی دهد .
تهدید دزدان دریایی سومالی هنوز پابرجاست و معمولاً دزدی دریایی کشتی های حامل کالا در سواحل شمالی سومالی در خلیج عدن و جنوب دریای سرخ در باب المندب وجود دارد .(Lbid, 22)
دزدان دریایی برای ورود به عرشه کشتی و سرقت محمولات با سلاح های اتوماتیک و آرپی جی (RPG) به کشتی های تجاری حمله میکنند در صورتی که عملیات دزدی دریایی موفقیت آمیز باشد و دزدان دریایی بتوانند کشتی را بدزدند آن وقت کشتی را به مکان نا معلوم و نا شناخته ای در سواحل سومالی هدایت کرده و سپس درخواست خونبها و یا غرامت برای آزاد سازی کشتی و خدمه می نمایند . به کلیه کشتی های در حال عبور توصیه می شود تا اقدامات ایمنی کامل و بررسی های لازم قبل از ورود را انجام دهند و از رادارهای ضد دزدی دریایی و هر وسیله دیگر استفاده نموده ، نسبت به مشاهده ، بررسی و مراقبت ۲۴ ساعته توسط خدمه نگهبان ، قبل از ورود به آبهای این منطقه اقدام نمایند .(Lbid, 22)
خدمه نگهبان بایستی در جستجوی قایق های کوچک مشکوک که در حال نزدیک شدن به کشتی حامل کالا هستند بوده و با مشاهده اولین نشانه ها و ردیابی و آشکار سازی های آن ها در وسایل مخابراتی و اندازه گیری و تخمین درست و بموقع فاصله آن ها به فرمانده کشتی اجازه میدهد تا به موقع سرعت کشتی حامل کالا را افزایش دهد و یا دست به مانورهای معکوس چرخشی (یا برگرداننده) برای فرار از دست دزدان دریایی بزند و همزمان در خواست کمک از مقامات و یا آژانس های مختلف نظیر مرکز دزدی دریایی دفتر دریانوردی بینالمللی[۳۴] برای کنترل و در صورت امکان پراکنده کردن قایق های کوچک نماید . اول فوریه۲۰۰۹ “مرکز امنیت دریایی شاخ آفریقا”[۳۵] به آدرس www.mschoa.org)اقدام به ایجاد “آبراهه بینالمللی تردد توصیه شده “[۳۶] نمود و از نظر استراتژیکی با به کارگیری دارایی ها و تجهیزات نظامی (دریایی و هوایی) در محدوده این “آبراهه بینالمللی تردد توصیه شده ” از کشتی های حامل مالاالتجاره که در مسیر این “آبراهه بینالمللی تردد توصیه شده ” تردد می نمایند، پشتیبانی و حمایت میکند .(Lbid, 22)
فرماندهان کشتی که “آبراهه بینالمللی تردد توصیه شده ” استفاده میکنند از مسئولیتشان در خصوص نگهبانی ۲۴ ساعته با بهره گرفتن از کلیه تجهیزات و وسایل ممکن برای اطلاع بموقع از تهدید دزدان دریایی رها نمی شوند . بعضی از کشتی ها در داخل “آبراهه بینالمللی تردد توصیه شده ” نیز مورد حمله قرار گرفته و یا ربوده شده اند .(Lbid,22)
به فرماندهان توصیه می شود تا تماس های اطلاعاتی دریایی که از سوی ناوگان جنگی مستقر در منطقه که مسئول ایجاد پوشش خبری اطلاعاتی عمومی و شنیدن پیام های کشتی های تجاری است از طریق فرکانس های رادیویی CH72 ، CH8 ، VHF CH16 به طور پیوسته گوش دهند . (Lbid,22)
همچنین به فرماندهان توصیه می شود تا اطلاعات خود در خصوص وضعیت مسیر تردد را مرتبا از طریق سایت مرکز دزدی دریایی دفتر دریانوردی بینالمللی ، مسئول ارائه پوشش خبری و اخطاری با ارتباط ماهواره ای از طریق اینمار ست سی ایی جی سی[۳۷]، را تکمیل نمایند. (Lbid,22)
هر تلاش برای دزدی دریایی یا حمله واقعی یا حرکات مشکوک دزدان دریایی که به ناوجنگی گزارش می شود بایستی به مرکز دزدی دریایی دفتر دریانوردی بینالمللی گزارش شود . (Lbid,22)
به کشتی ها و صاحبان آن ها که اراده حرکت میکند توصیه می شود تا پیشاپیش جزئیات سفر را در وب سایت”مرکز امنیت دریایی شاخ آفریقا” به نشانیwww.mschoa.org ثبت و جزئیات اطلاعات تکمیلی و نزدیکترین امکانات حمایتی قابل ارائه به کشتی های حامل کالای در حال تردد در خلیج عدن را دریافت نمایند .کشتی ها به حرکت و اعلام مسیر تجاری خود از طریق”آبراهه بینالمللی تردد توصیه شده ” با هم ، به صورت گروهی و بر اساس سرعت ۱۰-۱۲-۱۴-۱۶ و ۱۸کیلومتر نیز به عنوان دیگر راهکار مقابله با دزدی دریایی تشویق میشوند .(Lbid,22)
طبق اظهار مشترک مرکز امنیت دریایی و گروه مستقر از سوی اتحادیه اوپا در منطقه ، موسوم به ناو فور ، و مرکزامنیت دریایی شاخ آفریقا در سال ۲۰۱۰ به حمله بر علیه ای کشتی هایی که به صورت گروهی از این کریدو عبور نمودند صورت نگرفت.
(EU NAVFOR SOMALIA,MARITIME SECURITY CENTER HORN OF AFRICA, 2010, 4)
در سال ۲۰۰۶ فاصله امن از سواحل سومالی ۲۰۰ مایل دریایی اعلام گردد. لیکن در حال حاضر حفظ فاصله ۴۰۰ مایل دریایی از سواحل سومالی نیز کاملاً امن نیست. (MunichRe,2009,8)
-
-
- دریانوردی الکترونیکی[۳۸] و آبراهه بینالمللی تردد توصیه شده [۳۹]
-