-
- پایایی ( قابلیت اعتماد) : یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری است. مفهوم یادشده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازهگیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازهگیری پایایی از شاخصی به نام “ضریب پایایی” استفاده میکنیم و اندازه ان معمولا بین صفر تا یک تغییر میکند. ضریب پایایی “صفر” معرف عدم پایایی و ضریب پایایی “یک”، معرف پایایی کامل است (خاکی، ۱۳۸۶، ص ۲۴۵).
برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد از شیوه های مختلفی استفاده می شود مثل : روش اجرایی دوباره (روش بازآزمایی)، روش موازی(همتا)، روش تنصیف(دونیمه کردن)، روش کودر– ریچاردسون و روش آلفای کرونباخ .در این تحقیق روش آخر؛ یعنی ضریب آلفای کرونباخ برگزیده شد.
جهت بررسی میزان پایائی پرسشنامه از نرم افزار اس پی اس اس[۳۸] برای به دست آوردن ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. که نتایج پایایی برای هر متغیر به تفکیک در جداول زیر آورده شده است:
جدول۳-۳ . ضرایب پایایی
آمیخته بازاریابی
تعداد سوال
ضریب آلفای کرونباخ
نتیجه
۳۱
۷۸۱/۰
پایایی تأیید می شود.
نقش دولت
تعداد سوال
ضریب آلفای کرونباخ
نتیجه
۶
۷۴۳/۰
پایایی تأیید می شود.
تجارت الکترونیک
تعداد سوال
ضریب آلفای کرونباخ
نتیجه
۵
۵۱۵/۰
پایایی تأیید می شود.
در استفاده از روش آلفای کرونباخ اگر ضریب ۵/۰>α> 7/0 پایی متوسط اما قابل قبول، ۷/۰<α متغیر داری پایایی خوب و قابل تأیید میباشد، بنابرین آلفای کرونباخ آمیخته بازاریابی و نقش دولت حاکی از آن است که این دو متغیر با ضریب پایی خوب تأیید میشود، اما به علت اینکه تعداد
پاسخ دهندگان به سوالات متغیر تجارت الکترونیک کم بود با حذف سه سوال، آلفای کرونباخ این متغیر با پایایی متوسط تأیید میشود.
۳-۹٫ روش های آماری تحقیق
در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نمونه ها هم از روش های آمار توصیفی و هم از روش های آمار استنباطی استفاده شده است. در واقع ابتدا متغیرهای تحقیق را به کمک روش های آمار توصیفی مورد آزمون قرار گرفته است :
-
- آمار توصیفی: به یک مجموعه از مفاهیم و روشهای بکارگرفته شده جهت سازمان دادن، خلاصهکردن، تهیه جدول، رسم نمودار و توصیف داده های جمع آوری شده، آمار توصیفی گفته میشود. بطورکلی، آمار توصیفی چکیده و تصویری از داده های مورد مشاهده را با کمک ارقام استاندارد و نمودارها ارائه میدهد (خاکی، ۱۳۸۶، ص ۲۸۵). برای تحلیل سوالات مربوط به جمعیت شناسی تحقیق با بهره گرفتن از آمار توصیفی سعی شده است تا برخی از ویژگی های نمونه آماری به صورت توصیفی و با جداول و نمودار ارائه شود. بدین منظور از شاخصهای آمارتوصیفی نظیر فراوانی، درصد، جداول توزیع فراوانی و … استفاده شد.
- آمار استنباطی: در آمار استنباطی همواره محقق با جریان نمونهگیری و انتخاب یک گروه کوچک موسوم به نمونه از یک گروه بزرگتر موسوم به جامعه آماری یا جمعیت اصلی سروکار دارد و پژوهشگر به وسیله داده ها و اطلاعات حاصله از نمونه به برآورد و پیشگویی ویژگیهای جمعیت مورد مطالعه میپردازد (خاکی، ۱۳۸۶، ص۲۹۹). در این تحقیق از آزمونهای آماری زیر استفاده شده است:
- آزمون کولموگروف- اسمیرنوف
آزمون کولموگروف- اسمیرنوف روش ناپارامتری سادهای برای تعیین همگونی اطلاعات تجربی با توزیعهای آماری منتخب است. در آزمون کولموگروف- اسمیرنوف فرض صفری را که آزمون خواهیم کرد، آن است که توزیع مشاهدات، توزیع مشخصی است که با حدس و یا قرائن مختلف فکر کرده ایم توزیع مشاهدات با آن توزیع مشخص همخوانی دارد.
- آزمون فریدمن
آزمون فریدمن جهت اولویتبندی و رتبهبندی میانگین رتبه متغیرها بر اساس بیشترین تاثیر بر متغیر وابسته میباشد. این آزمون برای طرح بلوکی کامل تصادفی شده است که به نام ابداعکننده آن میلتن فریدمن اقتصاددان معروف نامگذاری شده است در واقع آزمون فریدمن تعمیمی از آزمون علامت است یعنی برای ۲ تیمار، آزمون فریدمن هم ارز آزمون علامت است. آزمون فریدمن برای مقایسه چند گروه از نظر میانگین رتبههای آن ها است و معلوم میکند که آیا این گروهها میتوانند از یک جامعه باشند یا نه؟ مقیاس در این آزمون باید حداقل رتبهای باشد. این آزمون متناظر غیر پارامتری آزمون F است و معمولا در مقیاسهای رتبه ای به جای F به کار میرود و جانشین آن میشود (چون در F باید همگنی واریانسها وجود داشته باشد که در مقیاسهای رتبهای کمتر رعایت میشود). همچنین آزمون فریدمن برای تجریه واریانس دو طرفه (برای داده های غیر پارامتری) از طریق رتبهبندی به کار میرود و نیز برای مقایسه میانگین رتبهبندی گروههای مختلف. تعداد افراد در نمونه ها باید یکسان باشند که این از معایب این آزمون است. نمونه ها باید همگی جور شده باشند. بعبارت دیگر از این آزمون برای آزمون کردن فرضیههایی استفاده می شود که از یک فرد چندین اندازهگیری به دست آمده است.برای محاسبه آزمون فریدمن، در هر فرد مقادیر متغیرهای وابسته را مرتب میکنید و سپس متوسط رتبه ها را مقایسه میکنید.
- آزمون تی تک نمونه
در بسیاری از موقعیتهای پژوهشی، میانگین یک گروه با میانگین گروه دیگری با هم مقایسه میشوند، تا احتمال تفاوت میانگینهای جامعه آماری مربوط تعیین شود. رایج ترین رویه اماری برای تعیین سطح معنا داری، زمانی که میانگین دو مورد مقایسه قرار میگیرند، آزمون تی است. آزمون تی فرمولی است که منجر به ایجاد عددی میشود که که این عدد برای تعین سطح احتمال رد فرضیه صفر مورد استفاده قرار میگیرد
در آزمون تی از دو نوع معادله متفاوت استفاده می شود، یکی برای نمونه های مستقل و دیگری برای نمونه هایی که زوجی یا وابسته هستند. نمونه های مستقل، گروه هایی از شرکت کنندگان را هستند که هیچ رابطهای با یکدیگر ندارند؛ اما در نمونه زوجی، شرکت کنندگان متفاوتی در هر گروه وجود دارند. شرکت کنندگان معمولا یا به صورت تصادفی از یک جامعه آماری و یا از دو جامعه آماری متفاوت تعیین میشوند.(لیوننبرگ و ایربای، ۱۳۹۰، ص ۱۱۳) بنابرین در این تحقیق برای اینکه میانگین هر متغییر با حد متوسط مقایسه شود از این آزمون استفاده شده است.