شکل ۲-۲ فرایند انگیزش ………………………………………………………………………………………………….۳۶
جداول
جدول ۲-۱ خصوصیات فرد کارآفرین از دیدگاه ماریسون …………………………………………………….۲۵
جدول ۲-۲ نقش های کارکردی کارآفرینان در نظریه های اقتصادی ………………………………………..۳۰
جدول ۳-۱ ابعاد و سوالات پرسشنامه ………………………………………………………………………………….۵۵
جدول ۳-۲جدول پایایی متغیرهای آزمون …………………………………………………………………………….۵۶
جدول ۴-۱ جدول فراوانی جنسیت …………………………………………………………………………………….۶۱
جدول ۴-۲ جدول فراوانی سن …………………………………………………………………………………………۶۲
جدول۴-۳ جدول توصیفی حمایت عاطفی …………………………………………………………………………..۶۳
جدول ۴-۴ جدول توصیفی محرک مثبت …………………………………………………………………………….۶۴
جدول ۴-۵ جدول توصیفی توجه ……………………………………………………………………………………….۶۵
جدول ۴-۶ جدول توصیفی مقایسه اجتماعی ………………………………………………………………………..۶۶
جدول ۴-۷ جدول توصیفی انگیزه وابستگی …………………………………………………………………………۶۷
جدول ۴-۸ جدول توصیفی علاقه به کارآفرینی …………………………………………………………………….۶۸
جدول ۴-۹ آزمون کولموگروف-اسمیرنوف …………………………………………………………………………۶۹
جدول ۴-۱۰ جدول همبستگی محرک مثبت و علاقه به کارآفرینی ………………………………………….۷۰
جدول ۴-۱۱ جدول همبستگی مقایسه اجتماعی و علاقه به کارآفرینی ……………………………………..۷۱
جدول ۴-۱۲ جدول همبستگی حمایت عاطفی و علاقه به کارآفرینی ……………………………………….۷۲
جدول ۴-۱۳ جدول همبستگی توجه و علاقه به کارآفرینی …………………………………………………….۷۳
جدول ۴-۱۴ جدول متغیرها در مدل انگیزه وابستگی و علاقه به کارآفرینی ………………………………۷۴
جدول ۴-۱۵ جدول خلاصه مدل انگیزه وابستگی و علاقه به کارآفرینی …………………………………..۷۵
جدول ۴-۱۶ جدول تحلیل واریانس انگیزه وابستگی و علاقه به کارآفرینی ………………………………۷۵
جدول ۴-۱۷ جدول ضرایب رگرسیون ابعاد انگیزه وابستگی و علاقه به کارآفرینی ……………………۷۶
جدول ۴-۱۸ جدول متغیرهای خارج شده از مدل انگیزه وابستگی و علاقه به کارآفرینی ……………۷۶
نمودارها
نمودار ۴-۱ نمودار ستونی جنسیت ……………………………………………………………………………………..۶۱
نمودار ۴-۲ نمودار ستونی سن …………………………………………………………………………………………..۶۲
نمودار ۴-۳ نمودار هیستوگرام حمایت عاطفی ………………………………………………………………………۶۳
نمودار ۴-۴ نمودار هیستوگرام محرک مثبت …………………………………………………………………………۶۴
نمودار ۴-۵ نمودار هیستوگرام توجه ……………………………………………………………………………………۶۵
نمودار ۴-۶ نمودار هیستوگرام مقایسه اجتماعی …………………………………………………………………….۶۶
نمودار ۴-۷ نمودار هیستوگرام انگیزه وابستگی ……………………………………………………………………..۶۷
نمودار ۴-۸ نمودار هیستوگرام علاقه به کارآفرینی …………………………………………………………………۶۸
چکیده
در دنیای کنونی با افزایش جمعیت و رشد سریع تغییرات ، جوامع به سرعت در حال گسترش ، رشد و شکوفایی هستند که در این میان کارآفرینی در عصر مدرن امروزی یکی از اصلی ترین راهبردهای بنیادی هر کشور محسوب می شود . در حقیقت در یک اقتصاد پویا ، تمامی عوامل همواره در حال تغییرات مداوم هستند و در این وضعیت فرد کارآفرین به عنوان یک تعدیل کننده قوی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید ، نقش تعیین کننده و مهمی را در زندگی بشر و پیشرفت جامعه انجام میدهد . در واقع این پژوهش با هدف بررسی نقش انگیزه وابستگی در علاقه به حرفه های کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت صورت گرفته است. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی میباشد ، همچنین جامعه آماری این تحقیق دانشجویانی هستند که در سال های ۹۱ و ۹۲ در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه مذکور شروع به تحصیل کردهاند ، که تعداد ۲۷۸ نفر به عنوان نمونه آماری از طریق جدول مورگان انتخاب شدند . برای گردآوری اطلاعات لازم از پرسشنامه استاندارد گرایش بین فردی و خوداشتغالی که به تأیید اساتید و صاحبنظران مدیریت هم رسید استفاده گردید . در این پژوهش پایایی پرسشنامهها با بهره گرفتن از ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که نتایج حاکی بر پایایی قوی پرسشنامه بود . تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی میباشد . نتایج حاصل از این پژوهش بیان میکند که بین انگیزه وابستگی و علاقه به حرفه های کارآفرینی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه ی معناداری وجود دارد .
واژگان کلیدی : انگیزه وابستگی ، علاقه به کارآفرینی ، محرک مثبت ، توجه
۱-۱-مقدمه :
فصل اول :
کلیات تحقیق
امروزه تمامی نظام های بشرساخت به نوعی تغییر و تحولات سریعی را تجربه میکنند و در این میان دانشگاه ها که همواره مدعی تربیت نیروی انسانی برای توسعه هستند از این قاعده مستثنی نمی باشند . در واقع دانشگاه ها عهده دار نوع مهمی از سرمایه گذاری در منابع انسانی هستند که با فراهم سازی زمینه بالندگی دانش ، مهارت و نگرش نیروی انسانی در حوزه های فنی ، حرفه ای و مدیریتی و با پیشرفت های پژوهشی ، فناورانه و علمی که به ارمغان می آورند زمینه را برای رشد و توسعه اقتصادی فراهم میسازند . هم اکنون نیز بر اساس دغدغه های دانایی پروری ملی ، به نوعی تحول نهادی انقلاب گونه در کل اهداف و فرآیندهای دانشگاهی نیاز است تا این نهاد به طور شایسته ای وظیفه خویش را که ارتقای فرزانگی . بالندگی ملی است ، به انجام رساند . ( فلاح حقیقی ، ۱۳۹۰ ) کارآفرینان نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا میکند و کارآفرینی امری حیاتی برای رشد بازار و اقتصاد میباشد . ( هوآنگ[۱] ، ۲۰۱۳ ) به همین دلیل در سال های اخیر نظام آموزشی کشورهای مختلف رویکرد هدفمندی را برای تلفیق کارآفرینی در برنامه آموزشی خود در پیش گرفته اند تا از این طریق بتوانند قابلیت ها و شایستگی های مورد انتظار جامعه و بازار کار از دانش آموختگان را افزایش دهند و نیز کیفیت فرآیندهای آموزشی را بهبود بخشند . یکی از ملاک ها و معیارهای توسعه آموزش کارآفرینی در هر نظام آموزشی دستیابی به شناخت لازم در خصوص سطح شایستگی ها و قابلیت های کارآفرینانه دانشجویان است . شناخت به دست آمده هم میتواند بسان نقطه آغازی برای برنامه ریزی توسعه آموزش کارآفرینی و نیز مبنایی برای ارزیابی موفقیت فرآیندهای آموزشی به منظور پرورش قابلیت های کارآفرینی باشد . ( شریف زاده ، ۱۳۹۱ )
با توجه به مطالب مطرح شده ، در این بخش ابتدا به بیان مسأله پرداخته می شود سپس اهمیت و ضرورت اجرای تحقیق ، چارچوب نظری تحقیق ، اهداف اساسی تحقیق ، فرضیه های تحقیق ، تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق ، قلمرو تحقیق و در نهایت مراحل انجام تحقیق بیان میگردد .