خرید متن کامل پایان نامه ارشد | قسمت 37 – پایان نامه های کارشناسی ارشد
-
- . ماده ۹۵ ق.م : ” هر گاه زمین یا خانه کسی مجرای فاضلاب یا آب باران زمین یا خانه ی دیگری بوده است صاحب آن خانه یا زمین نمی تواند جلوگیری از آن کند مگر در صورتی که عدم استحقاق او معلوم شود.”ماده۹۷ق.م : “هر گاه کسی از قدیم در خانه یا ملک دیگری مجرای آب به ملک خود یا حق مرور داشته، صاحب خانه یا ملک نمیتواند مانع آب بردن یا عبور او از ملک خود شود و همچنین است سایر حقوق از قبیل حق داشتن در، شبکه، ناودان، حق شرب و غیره” ↑
-
- . Philos ↑
-
- Sophia ↑
-
-
- . رواقی یا Stoicism مذهبی فلسفی بود که به وسیله زنون کیتسیونی تأسيس شد. نام این فلسفه در زبانهای اروپایی و نیز عنوان رواقی برای آن بدین مناسبت است که حوزه ایشان در یکی از رواقهای آتن منعقد می شد. مذهب رواقی در قرن ۲ میلادی در روم نفوذ یافت و حکمایی مانند سنکا، اپیکتتوس و مارکوس آورلیوس به آن گرویدند. پیروان این فلسفه رواقیون یا رواقیان خوانده میشوند. در اخلاق رواقیان فضیلت را مقصود بالذات میدانستند و معتقد بودند که زندگی باید سازگار با طبیعت و قوانین آن باشد و میگفتند آزادی واقعی وقتی حاصل میشود که انسان شهوات و افکار ناحق را کنار زده و در وارستگی و آزادگی اهتمام ورزد. رواقیون اگرچه خدا را فاعل میدانستند اما فاعل و منفعل را از یکدیگر جدا نمیدانستند و همچون عالمان اسلامی انسان را عالم صغیر و جهان را عالم کبیر معرفی میکردند. رواقیون جهان را حکومتی جهانی در نظر میگرفتند که انسان میتواند در آن با احترام گذاشتن به قوانین اجتماعی شهروند آن محسوب شود. فضایل اخلاقی رفتارهایی عاقلانه محسوب میشوند که همراه و همگام با طبیعت قانونمند هستند و این همراهی با قوانین طبیعت دقیقا شرط خوشبختی انسان است و بدبختی زمانی است که انسان تسلیم هوای نفس و شهوت و خودمداری شو. در واقع ایده آل اخلاقی رواقیون را میتوان در سردمزاجی تعبیر کرد که این در عین حال به هیچ وجه به معنی انفعال و بی تحرکی نیست بلکه نشانه روحی آرام و کنترل هوای نفس و رفع نیازهای عقلانی است. رواقیون انسان را به انجام وظیفه طبیعی عاقلانه دعوت میکنند و هدف را بر رسیدن به نظم درونی و تکامل فردی در سایه زندگی اجتماعی و رفتار حسنه با دیگر افراد میدانند. بعضی از اصول اخلاقی رواقیون عبارتند از: برابری همه انسانها از زن و مرد و برده و برده دار و ثروتمند وفقیر و رعایت حقوق کودکان و رعایت اخلاق در محیط کار. آموزه اخلاقی این مکتب مردم را موظف به حضور گسترده و فعال در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در جامعه خود میکند و ابراز میدارد که قانونهای وضع شده از سوی انسان باید منطبق بر قانونهای طبیعی باشد. مکتب رواقیون برای اولین بار حقوق بشر را به صورت جامع و مدون در فرهنگ غرب بیان کرد. ↑
-
-
- . مارکس تولیوس سیسرون(Ciceron) یا چیچرو یا سیسرو که فرهنگ یونانی بیشتر به همت و کوشش او نزد رومیان شناخته شد. او سعی کرد افکار رواقیان را با دیدگاه های رومیان تطبیق دهد. سیسرون (۴۳ – ۱۰۶ق.م) یکی از بزرگترین سخنوران و اندیشمندان روم و در جوانی شاگرد فدروس اپیکوری، فیلون آکادمیائی، دیودونوس رواقی، آنتیخوس اسکالونی و زنون اپیکوری بود. ↑
-
- .John Locke. ↑
-
- . وی در سال ۳۵۴ میلادی در شهر ” تاگاست ” واقع در آفریقای شمالی متولد شد در دوران قدرت امپراطوری روم می زیسته است و معاصر با کنستانتین – اولین قیصر مسیحی روم – بوده است. ↑
-
- . کلما حکم به العقل حکم به الشرع و کلما حکم به الشرع حکم به العقل. ↑
-
- . Positivism. ↑
-
- . .Positive. ↑
-
- .Francis Bacon. ↑
-
- . John lock. ↑
-
- . David hume. ↑
-
- . Auguste cont. ↑
-
- . Fprmalism. ↑
-
- . Sophcles. ↑
-
- . Beudant. ↑
-
- . شکلگیری حلقه وین به گروهی از دانشجویان پرشوری باز میگردد که در ۱۹۰۷ در قهوهخانهای قدیمی در وین هر پنجشنبه شب گرد هم میآمدند تا درباره مسائل علم و فلسفه به بحث بپردازند. آرای فلسفی این حلقه با عنوان «پوزیتیویسم منطقی» شناخته شده است. مکتب پوزیتیویسم در واقع محصول سه دغدغه اصلی جریان فکری در عصر روشنگری به شمار می آید: مقابله با جریان شکگراییِ نهادینه شده در غرب پس از رنسانس، و پاسخگویی به شبهات آنان، سادهسازی مسائل فلسفی، و ایجاد معرفتی که توانایی ها و قدرت انسان را برای تسلط بر طبیعت تثبیت نماید.( برای مطالعه بیشتر ر.ک نسرین، “بازنگری در پوزیتویسم منطقی”، فصلنامه حوزه و دانشگاه، شماره ۳۴٫) ↑
-
- . Ludwig gumlowicz. ↑
-
- . Emile Durkheim. ↑
-
- . John Austin. ↑
-
- . Linant de Bellfonds. ↑
-
- . ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا. ↑
-
- . و لکم فی رسول الله أسوه حسنه. ↑
-
- . برای مطالعه دیدگاه های دیگر اندیشمندان در این خصوص. ر.ک منبع پیشین، زیرنویس ص ۱۰۶٫ ↑
-
- . اصل نوزدهم : ” مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند این ها سبب امتیاز نخواهد بود.” اصل بیستم : “همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند.” اصل یکصد و هفتم: “…رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.” و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. ↑
-
- . Thomasius. ↑
-
- . Canon. ↑
-
- . ماده ۵ قانون مدنی : ” کلیه سکنه ایران اعم از اتباع داخله و خارجه مطیع قوانین ایران خواهند بود مگر در مواردی که قانون استثنا کرده باشد.” ↑
-
- . یادآوری این مطلب خالی از فایده نیست که تشخیص اینکه یک مسئله در داخل در کدام دسته یا عامل ارتباط است را “توصیف ” مینامند. ↑
-
- . برای مطالعه بیشتر ر.ک: الماسی، نجاد علی(۱۳۸۸)، حقوق بین الملل خصوصی،چ هشتم، تهران، نشر میزان، ص ۳۳ به بعد- سلجوقی، محمود(۱۳۸۵)، بایسته های حقوق بین الملل خصوصی، چ چهارم، تهران، نشر میزان، ص ۲۰۵ به بعد. ↑
-
- . ماده ۶ ق.م: ” قوانین مربوط به احوال شخصیه ازقبیل نکاح وطلاق واهلیت اشخاص و،ارث درموردکلیه اتباع ایران ولواینکه مقیم درخارجه باشند مجری خواهد بود.”ماده ۷ ق.م : ” اتباع خارجه مقیم درخاک ایران ازحیث مسائل مربوطه به احوال شخصیه واهلیت خودوهمچنین ازحیث حقوق ارثیه درحدودمعاهدات مطیع و مقررات دولت متبوع خودخواهند بود.”ماده ۹۷۵ ق.م: “محکمه نمیتواند قوانین خارجی و یا قراردادهای خصوصی را که بر خلاف اخلاق حسنه بوده و یا به واسطه جریحهدار کردن احساسات جامعه یا بعلت دیگر مخالف با نظمعمومی محسوب میشود بموقع اجرا گذارد اگر چه اجراء قوانین مذبور اصولا مجاز باشد.” ↑