* مدیریت معلمان توانمند و متخصص.
* تخصیص منابع و امکانات به نفع حداکثر فراگیران.
* فراهم آوردن محیطی سالم و مناسب در مدرسه.
* اطمینان از امنیت مدرسه و کارکنان آن در محیط مجازی
* استفاده از تکنولوژی و اداره آن به طور کارآمد و اثر بخش.
* تهیه سیستم اطلاعات دانش آموزان به منظور ذخیره، بازیابی و گزارش دهی همه اطلاعات دانش آموزان و تسهیل فرایند ثبت نام ارتقا فراگیران.
۲-۸ منابع آموزشی در مدارس هوشمند
از مهمترین امتیازات مدارس هوشمند وجود منابع غنی و استفاده از چند رسانهایها در آموزش میباشد.
استفاده از چند رسانهای دانش آموز را در فرایند یادگیری فعال میکند و او را از راههای مؤثر و هیجان انگیز نسبت به یادگیری موضوعات درسی برمی انگیزد که این مهم با روشهای دیگر دست یافتنی نیست. یعنی دانش آموز در محیط چند رسانهای به طور فعال در فرایند آموزش شرکت دارد و از حالت غیر فعال و گیرنده اطلاعات خارج میشود (شاه جعفری،۱۳۸۵).
مهمترین مواردی که در رابطه با منابع آموزشی در مدارس هوشمند میبایست مورد توجه قرار بگیرند شامل موارد زیر میشوند:
– آشنایی با بهره گرفتن از پایگاه اطلاعاتی جامع آموزشی برای دسترسی سریع و ساده دانش آموزان و معلمان
– فراهم ساختن منابع متناسب با نیاز معلم و دانش آموز به صورت الکترونیکی و چاپی (کتابخانه الکترونیکی و…).
– آشنایی با نرم افزارهای آموزشی و انتخاب درست آن ها
– تدوین برنامه درسی متناسب با منابع آموزشی و تعامل بین منابع و برنامه درسی
استفاده از منابع موجود با توجه به اثربخشی و کارایی آن ها
۲-۹ معلمان در مدارس هوشمند
معلمان در مدرسه هوشمند نقش هدایتگر را دارا هستند. در اختیار قرار دادن منابع و تشویق دانش آموزان و امر هدایت آموزش در مدرسه به عهده معلمان میباشد و دانش آموز یادگیری را خواهد آموخت. مهارتها و آموزش دقیق و کارآمد معلمان عاملی مهم و نیاز اساسی در مدرسه هوشمند میباشد.
با وجود استفاده از ابزارها و امکانات هوشمند در مدارس هوشمند نه تنها نقش معلمان کم رنگتر نمیشود بلکه وظایف و نقشهایی علاوه بر وظایف قبلی بر عهده آنان قرار میگیرد. (جلالی،۱۳۸۸)
• نقشها و مسئولیتهای معلمان:
– مدیریت فناوری آموزشی.
– رسیدگی به وظایف تخصصی در محیط یاددهی – یادگیری.
– ارائه آموزش اثربخش.
– آشنایی با انواع ارزشیابی ها و استفاده از ارزشیابی الکترونیک.
– طراحی آموزش.
– فرایند مدیریت کلاس.
– انتخاب منابع متناسب با دانش آموز.
– استفاده مناسب از فناوری در امر آموزش (جلالی،۱۳۸۸).
۲-۱۰ تفاوت مدارس سنتی و هوشمند
در مدارس سنتی محدودیتهای بسیاری به خصوص در زمینه دسترسی به اطلاعات وجود دارد زیرا دانش آموز فقط وابسته به کتابهای محدود درسی و دانش چند معلمی است که با او سر و کار دارند از نظر فیزیکی نیز محیط مدرسه و کمبودهای آموزشی میتوانند محدودیتهای دیگری برای آموزش سنتی باشد در حالی که در مدارس هوشمند بسیاری از کمبودها از طریق شبکه های مختلف دسترسی به اطلاعات رفع شده است (سازمان آموزش و پرورش تهران،۱۳۸۶).
باید یادآور شد که تفاوتهای مدارس هوشمند و سنتی بسیار زیاد است، در مدارس هوشمند معمولاً محتوای درسی بر حسب توان دانش آموز برنامه ریزی میشود و در نتیجه در یک کلاس ۴۰ نفره ممکن است ۴۰ نوع فضای آموزشی مهیا شود تا دانش آموزان دارای توانمندی بیشتر بتوانند از مطالب و امکانات بیشتر استفاده کنند و دانش آموزان ضعیفتر نیز در انتهای کلاس نمانند (جلالی،۱۳۸۸). خود کارسازی سیستم آموزشی و رأی گیری و ارزیابی وضعیت هر دانش آموز نیز از تفاوتهای عمدهای است که سیستمهای مدارس هوشمند به راحتی آن را در درون خود دارند و همین طور میتوان از طریق همین سیستمهای خودکار نقش اولیا را در هدایت دانش آموزان افزایش داد؛ بنابرین وقتی نام مدرسه هوشمند را میبریم از مدرسهای صحبت میکنیم که سیستم آن برای هر دانش آموز متفاوت است و نکته مهم این است که در این سیستم دانش آموز اصولاً یاد میگیرد که چگونه و بدون اتکا به دیگران از مجموعه اطلاعات جهانی بهرهمند شود.
۲-۱۱ نگرش
تعاریف زیادی در حوزه نگرش وجود دارد که تمامی آن ها به نوعی از عقاید متفاوتی شکل گرفته اند. نگرش عبارت است از تمایل به عکس العمل یا پاسخ به یک رفتار مناسب یا نامناسب (نول[۱۱] ، ۲۰۰۵).
آلپورت معتقد است که نگرش حالتی ذهنی یا عصبی حاکی از تمایلاست که از طریق تجربه سازمان یافته بر پاسخ های فرد به تمامی موضوعات و موقعیت هایی که با آن در ارتباط است تاثیری جهت دار یا پویا دارد، به عبارتی دیگر هر نگرش نوعی موضع گیری قبلی برای انجام عمل مثبت یا منفی نسبت به اشخاص، اشیاء و حوادث است و نقش جهت دهنده در تبدیل حالات روانی ـ عاطفی به حالات حرکت ایفا میکند (برگ، ۱۳۸۶).
توماس[۱۲] (۱۹۷۱) مفهوم چند بعدی از نگرش که شامل عناصر شناختی، عاطفی و رفتاری است، ارائه میدهد که مقبول ترین مفهوم برای تعریف نگرش است (کریمی، ۱۳۸۷).
ازاین رو اجزاء اصلی برای تعریف نگرش شامل سه بعد عاطفی، رفتاری و شناختی است.
بعدعاطفی: این بعد از نگرش واکنش های عاطفی یا احساس افراد را نسبت به یک موضوع خاصی نشان میدهد.
بعد رفتاری: این بعد از نگرش به فعالیت ها و رفتارهای قابل مشاهده ای که نتیجه موضوع نگرش است، اشاره میکند. در اینجا موضوع نگرش همانا تغییراتی که در رفتار و اعمال به وجود میآید است.
بعدشناختی: این بعد از نگرش به تفکرات و اعتقادات افراد نسبت به یک موضوع اشاره دارد (اسکامپ وشولتز[۱۳]، ۲۰۰۴).
موقعی که این سه بعد با یکدیگر ترکیب میشوند، روی هم رفته نگرش شکل میگیرد.
نگرش ها به یک طرح کلی و پویایی فعالیت روانشناختی وابسته اند و رابطه کل میان شخص با خود، آرای، اشخاص، گروه ها و اشیای دیگر را توصیف میکند. نگرش ها از جامعه پذیری ناشی میشوند و تثبیت میگردند. هر نگرشی در مرحله اول مستلزم شناختی قبلی نسبت به اشخاص، اشیاء و کسب آگاهی از خصوصیات مورد نظر آن ها و در مرحله بعد، سنجش این خصوصیات بر اساس ارزشهای مورد نظر فرهنگ یا خرده فرهنگ مقبول فرد و پس از ایجاد حساسیت روانی و موضوع گیری مثبت یا منفی نسبت به آن ها است. براین اساس فرایند شکل گیری و اعمال نگرش ها امری اکتسابی و ناشی از محیط اجتماعی ـ فرهنگی و زمینههای زیست ـ روانی فرد همچون تجارب تلخ و شیرین زندگی او میباشد (برگ، ۱۳۸۶).
۲-۱۱-۱ویژگی های نگرش
نگرش دارای ویژگی های است از جمله مهمترین این ویژگی ها را می توان موارد زیر نام برد:
الف ـ موضوع: هرچه که در میدان جهان شناختی فرد قرار داشته باشد موضوع نگرش را تشکیل میدهد.
مانند نگرش نسبت به اشیاء، افراد، گروه ها، سازمان ها و موضوعات مختلف، جهان دیگرو مانند این ها.
ب ـ جهت گیری: منظور از جهت گیری موافقت با مخالفت، منفی یا مثبت با موضوع نگرش است.